Modtager af Initiativprisen 2022

Bæredygtig Scenekunst NU modtager Initiativprisen 2022 ved prisoverrækkelse på Folketeatret. Prisen uddeles af Foreningen Danske Teaterjournalister, samtidigt med at også Teaterkatten og Teaterpokalen uddeles.

9/1/2023

Motivationen, læst op af Rie Hammer, chefredaktør på iscene.dk, lød blandt andet: “Da I startede i 2020 sagde I at scenekunsten kan gå forrest i den bæredygtige omstilling både i en lokal, national og global kontekst.

I 2022 fik I for alvor fart på – og I har fået branchen til at stå sammen og støtte op om projektet. For I har rakt ud, lyttet og generøst delt ud af jeres erfaringer. I har vidensdelt, været til inspiration og jeres personlige engagement og store kærlighed til scenekunsten har kunnet mærkes i alt, hvad I gør.

Med kampagnen Rethink Scenekunst Nu hævede I barren. I ville gøre den danske scenekunstbranche førende inden for bæredygtige kunstbrancher. Kampagnen løb over fire måneder. I havde tre hovedmål – Og fik dem skabt.”

Hvordan får vi vores folkevalgte til at forstå hvor meget vi står på en brændende platform lige nu, og hvor meget kunsten og kulturen er nøglen til en bæredygtig forandring i hele civilsamfundet?

I takketalen sagde Jacob Teglgaard blandt andet:

“Hver dag stiller vi os selv spørgsmålet – hvordan får vi vores folkevalgte til at forstå hvor meget vi står på en brændende platform lige nu, og hvor meget kunsten og kulturen er nøglen til en bæredygtig forandring i hele civilsamfundet. For det er jo os der skaber historierne og ideerne i hovedet på publikum, så hvis vi, som kulturaktører, kan skabe nogle ideer om hvordan vi skal skabe et samfund sammen der er bæredygtigt, så er det nu vi skal gøre det."

Det historiske perspektiv

Bæredygtighed er ikke kun den klimamæssige, det er også den økonomiske og sociale bæredygtighed. Historisk set er vi alle ansvarlige for den klimakrise vi står i. For Vesten skabte koloniseringen, den førte til industrialiseringen, derudaf udsprang kapitalismen som skabte klimakrisen. Derfor er det nødvendigt i dag at tænke bredt når vi taler om bæredygtighed, vi kan ikke undgå at forholde os til social inklusion, diversitet og mangfoldighed.

Vi skal nedbryde murer, tænke ud af siloer og arbejde på tværs, ikke kun i scenekunstbranchen, men i hele kultursektoren.

Christian Gade Bjerrum fortalte lidt om den private motivation for at stifte Bæredygtig Scenekunst NU:

“For to et halvt år siden blev vi begge forældre med 3 ugers mellemrum. Og at stå med sådan en klump kærlighed på armen, går det virkelig op for én, at der er en fremtid man skal kærre om, det bliver meget konkret at der er en fremtid, der venter på vores børn. Som forældre er der en helt anden grad af ansvar man må tage for at være med til at løse klimakrisen.”

Et venligt opråb

Desuden takkedes der for at modtage prisen, og til slut bad Christian og Jacob alle, ikke kun i scenekunstbranchen, men hele kultursektoren, om at oprette sig på platformen rethinkscenekunst.nu for at være med i den fælles vidensdeling af klimainitiativer og naturligvis også for at kunne beregne sin kulturinstitutions klimaaftryk.

Til prisuddelingen uddeltes også Teaterkatten, som i år gik til instruktør og koreograf Stéphanie Thomasson fra Uppercut Danseteater for sit arbejde med forestillingen Kalinka. Og så modtog Marie Knudsen Fogh årets Teaterpokal for sin rolle som Martha i Hvem er bange for Virginia Wolf på Aalborg Teater

``